prawdziwy rozkwit. Na znaczeniu zyskiwały wszystkie rodzaje transportu: od tych najmniejszych, jak małe przewozy kurierskie, aż po największe, na przykład przewóz towarów drogą morską w ogromnych kontenerowcach.
Przykładem jednej z dziedzin w tej branży, która również odnotowała wzrost popytu, jest transport ponadgabarytowy. Opiera się on na wielkich pojazdach o określonych minimalnych wymiarach, które co do zasady poruszają się po drogach publicznych. Przed rozpoczęciem przewozu spedytor musi dokładnie zweryfikować, czy proponowana trasa nadaje się do użycia przez konkretny środek transportu.
Co konkretnie wchodzi w zakres "transportu ponadgabarytowego"? Między innymi transport maszyn - na przykład budowlanych, rolniczych, których duże gabaryty bądź specyficzne właściwości uniemożliwiają podróż na kołach. Wlicza się też tutaj transport ciężki, czyli przewóz innych ładunków o bardzo dużych gabarytach - na przykład wielkich elementów konstrukcyjnych używanych na budowach.
Transport ponadgabarytowy zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem, i nic nie zapowiada, aby miało się to szybko zmienić. W związku z tym pracownicy posiadający uprawnienia do prowadzenia pojazdów z tej kategorii z pewnością będą mogli liczyć na wzięcie pracodawców.
Taki transport wymaga nie tylko odpowiednich
Transport ponadgabarytowy umożliwia przewóz ładunków o większych wymiarach niż normalnie dopuszczalnych do ruchu drogowego na drogach publicznych. Warunki przewozu takiego transportu: Ładunki mogą wynosić powyżej 42 ton. Szerokość takiego transportu może wynosić powyżej 2,5 m. Długość całego transportu: naczepa może być długa powyżej 16,5m, przyczepa może mieć długość większą niż 18,5m. Taki transport wymaga nie tylko odpowiednich zezwoleń, oraz wytyczenia odpowiedniej trasy. Czasami ze względu na różne ograniczenia warto zaplanować częściowy przewóz ładunku barkami rzeką.
Transport maszyn możemy wykonywać przy pomocy różnych rodzajów transportu także rzeką przy pomocy barek lub przy pomocy helikoptera Przy bardzo wielkich ładunkach maszyn wykorzystujemy wspomniany wyżej transport ponadgabarytowy. W trakcie takiego transportu przewozi się maszyny górnicze, rolnicze, budowlane, wykorzystywane w leśnictwie. Przewozi się także inne ładunki: silosy, zbiorniki, elementy elektrowni wiatrowych, elementy mostów (przęsła) i wież, dźwigi, jachty i inne.
Transport ciężki umożliwia przewóz wspomnianych wyżej ciężkich ładunków. W przeszłości wielokrotnie widywałem przewóz ciężkiej koparki przy pomocy przyczepy niskopodwoziowej. Kiedyś słyszałem o transporcie ciężkiej iglicy przy pomocy helikoptera.
Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia
Transport bardzo rzadko kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności. I rzeczywiście często jest on realizowany na zasadach ogólnych, które nie wymagają jakichś specjalnych pozwoleń, czy przygotowań. Inaczej jest jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.
Mało kto jednak wie że ich
Sam transport to niezwykle rozbudowana gałąź przemysłu. Najwięcej jednak emocji wydaje się zawsze budzić transport ponadgabarytowy. Ogromne maszyny, czy transportowane ładunki robią ogromne wrażenie. Mało kto jednak wie, że ich obecność na drogach wiąże się z rygorystycznymi przepisami. Każdy ładunek, który ma przekraczające normy gabaryty musi być transportowany w specjalny sposób.
Transport maszyn, konstrukcji stalowych, czy magazynów, zawsze wiąże się z zaawansowanym procesem planowania i organizacji. Dotyczy to przede wszystkim trasy. Małe ronda, niskie wiadukty, mosty ze stosunkowo niewielkim udźwigiem - wszystko to sprawia, że nie każdą trasą da się przewieźć dany ładunek. Dlatego też musi być ona zawsze dokładnie przez specjalistę opracowana. Gdy trasa jest już gotowa, wtedy przychodzi czas na uzyskanie zezwoleń. Dopiero one stają się zielonym światłem dla firmy transportowej. Jak więc widać transport ciężki to naprawdę ciężka praca, także w zakresie wspomnianego planowania i organizacji.